Branding / Identyfikacja wizualna
JAK POWSTAJĄ DOBRE BRANDY
Kluczowym elementem sukcesu twojej firmy jest KLIENT. Bez niego firma nie jest w stanie osiągnąć zamierzonych korzyści w postaci zysków. Dlatego tak ważne jest nawiązanie pozytywnych relacji z klientem i przekonanie go do współpracy lub nabycia produktu. Branding to budowanie wizerunku firmy w świadomości klienta. Odpowiednio skrojona identyfikacja sprawia że z czasem firma staje się rozpoznawalna i wzbudza pozytywne emocje i odczucia. Dzięki dobremu, spójnemu brandingowi marka może kreować pożądany wizerunek być postrzegana w taki sposób w jaki zostało to założone przy tworzeniu brandu. Dobry brand sprawia że nasza firma wyróżnia się na tle konkurencji, sprawia wrażenie profesjonalnej i godnej zaufania. Wizerunek firmy musi również być skojarzony z usługą lub produktem oferowanym grupie docelowej. Aby brand był odbierany pozytywnie niezbędna jest dobra reputacja firmy, a przekaz wizualny musi być spójny i trafiać do konkretnej grupy docelowej. W takiej sytuacji marka staje się dochodowa. 80% wartości firmy to wartości niematerialne. Dotyczy się to takich gigantów jak Google czy Apple wartych ponad 100 miliardów dolarów. Dlatego warto zainwestować w dobry branding i spójność marki.
POSTAW NA UNIKALNY BRAND
Budowanie marki to czasochłonny i kosztowny proces, który nie ogranicza się tylko do działań agencji reklamowej projektującej jej wizualną stronę. Jak postrzegana jest moja firma? Co sobą komunikuje? Z czym się kojarzy? Jak jest widziana przez klientów? Czym się wyróżnia na tle konkurencji? Jaka jest jej tożsamość? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań to punkt wyjścia do analizy i zdefiniowania głównych aspektów działalności firmy. W połączeniu z analizą rynku, otoczenia i obszaru działania powstaje strategia marki. Ma ona na celu przekazanie wartości firmy w zrozumiały dla potencjalnego klienta sposób i podkreślić jej unikatowość. Odpowiedni branding tworzy emocjonalną więź z klientem.
SPÓJNA IDENTYFIKACJA MARKI
Kluczowa dla marki jest jej nazwa, logo i slogan – to one występują w każdym komunikacie reklamowym i tym samym najmocniej zapadają w pamięć klienta. Istotne są także wzory wyglądu, strona internetowa czy system identyfikacji wizualnej. Wszystkie te elementy powinny być ze sobą spójne i tworzyć taki przekaz marketingowy, który w odbiorze klientów nie ulegnie rozmyciu. Uwzględniając różne cele firm, można inwestować w cały proces brandingu (brandy dopiero wprowadzane na rynek) lub doprecyzowanie już istniejących brandów za pomocą poszczególnych elementów marki, ewentualnie rebranding, który polega na zmianie wizerunku marki poprzez zmianę elementów jej komunikacji. Dobry branding, źle zarządzany w późniejszym okresie może szybko stać się nieefektywnym.
Skuteczny branding to więcej niż kreatywność i strategiczna błyskotliwość. To długotrwały proces, który ma opowiedzieć o tym, czym jest marka i dlaczego ta marka idealnie spełni potrzeby konsumentów. Ma nadać firmie niepowtarzalne cechy i wyróżnić ją na tle konkurencji, a przede wszystkim na stałe trafić do świadomości klientów.